Malowanie proszkowe balustrad i schodów RAL 9005 (drobna struktura)

Stalowe schody i balustrady z czasem tracą swój wygląd i wymagają odświeżenia. W naszej lakierni wykonaliśmy malowanie proszkowe balustrad i schodów (RAL 9005), które nie tylko poprawiło estetykę konstrukcji, ale też zapewniło jej długotrwałą ochronę przed korozją. To połączenie trwałości i eleganckiego, nowoczesnego efektu w jednym procesie.


Zakres:
Przygotowanie strumieniowo–ścierne (śrutowanie/piaskowanie), dwuwarstwowy system proszkowy (czarny podkład epoksydowy + RAL 9005 drobna struktura), wygrzewanie i pomiary grubości.
Obiekt: stalowy szkielet schodów z elementami balustrady, geometria z wieloma pierścieniami, żeberkami i wnękami.
Lokalizacja realizacji: Koczargi / Warszawa i okolice.

RAL 9005 – czarny głęboki (Jet Black)
To jeden z najczęściej wybieranych odcieni czerni w malowaniu proszkowym. W wersji drobna struktura daje delikatny, matowy efekt, który świetnie maskuje drobne rysy i ślady użytkowania. Powłoka jest elegancka, odporna na promieniowanie UV i doskonale sprawdza się na balustradach, schodach oraz konstrukcjach stalowych.

Dlaczego malowanie proszkowe?

Schody i balustrady są mocno eksploatowane – często dotykane, narażone na uderzenia i zmiany temperatury. Malowanie proszkowe to najlepszy sposób, by zapewnić im trwałość i estetykę.

Ta metoda daje:

  • wysoką odporność na korozję i ścieranie,

  • równą, mocną powłokę także na spawach i krawędziach,

  • brak zacieków i nierówności,

  • powtarzalny kolor i strukturę na całym komplecie.

W tym przypadku zastosowaliśmy RAL 9005 drobna struktura, który dobrze maskuje drobne rysy i daje elegancki, lekko matowy efekt.

Stan przed renowacją

Stalowa konstrukcja była w średnim stanie – widoczne były ślady starej farby, miejscami rdza i ostre krawędzie po spawach. Celem było oczyszczenie stali do surowego metalu i uzyskanie gładkiej, równej powierzchni pod nową powłokę proszkową.

Śrutowanie – przygotowanie powierzchni

Element wyśrutowaliśmy w kabinie strumieniowo–ściernej. Najpierw oczyściliśmy spawy i naroża, potem całą powierzchnię, prowadząc dyszę równymi, zachodzącymi pasami.
Dobraliśmy odpowiedni śrut i ciśnienie, by uzyskać metalicznie czystą stal o równym profilu chropowatości (Sa 2½).
Po oczyszczeniu konstrukcję dokładnie odmuchaliśmy i od razu przekazaliśmy do malowania, żeby nie złapała wilgoci ani nalotu rdzy.

Balustrada schodów spiralnych po śrutowaniu, przygotowana do malowania proszkowego: czarny podkład epoksydowy i nawierzchnia RAL 9005 drobna struktura – Lakiernia Koczargi, Warszawa
Stalowa balustrada schodów spiralnych po obróbce strumieniowo-ściernej. Kolejny etap: czarny podkład epoksydowy i nawierzchnia proszkowa RAL 9005 drobna struktura.

System malowania – malowanie proszkowe balustrad w dwóch warstwach

Warstwa 1 – czarny podkład epoksydowy proszkowy
Po śrutowaniu nałożyliśmy podkład epoksydowy, który doskonale przywiera do stali i chroni przed korozją. Chroni spawy i trudne miejsca, gdzie wcześniej pojawiała się rdza. Warstwa została nałożona równomiernie cienko, tak aby zachować estetykę i zapewnić idealne podłoże pod kolor końcowy.

Szkielet schodów i balustrady po nałożeniu czarnego podkładu epoksydowego proszkowego – etap przed warstwą RAL 9005 drobna struktura, Lakiernia Koczargi (Warszawa)
Po śrutowaniu i odtłuszczeniu nałożono czarny podkład epoksydowy proszkowy zapewniający wysoką ochronę antykorozyjną. Kolejny krok: nawierzchnia RAL 9005 w drobnej strukturze.

Warstwa 2 – nawierzchnia RAL 9005 drobna struktura
Na utwardzony podkład trafiła druga warstwa – poliester proszkowy w kolorze RAL 9005 o drobnej strukturze.
Ten kolor daje głęboką, elegancką czerń i jest bardzo praktyczny – nie widać na nim odcisków ani małych zarysowań.
Całkowita grubość obu warstw po utwardzeniu to około 100–140 μm, co gwarantuje trwałość i równy efekt na całym komplecie.

Malowanie proszkowe balustrad. Zbliżenie powłoki proszkowej RAL 9005 – drobna struktura na profilu balustrady po renowacji w lakierni Koczargi (Warszawa)
Detal wykończenia: równomierna drobna struktura RAL 9005 po systemie czarny podkład epoksydowy + nawierzchnia poliester. Odporność i estetyka krawędzi.

Aplikacja i malowanie

Konstrukcja schodów ma wiele zakamarków i wnęk, dlatego malowanie wymagało precyzji.
Podczas aplikacji zadbaliśmy o dobre uziemienie i równomierne rozłożenie proszku na każdej powierzchni.
Malowanie prowadziliśmy z kilku stron, aby dokładnie pokryć wszystkie spawy i wewnętrzne krawędzie.
Całość malowana była z jednej partii farby i w jednym cyklu, dzięki czemu wszystkie elementy mają ten sam odcień i połysk.

Wygrzewanie – 200 °C

Po każdej warstwie elementy trafiły do pieca. Wygrzewaliśmy je w temperaturze około 200 °C, aż farba w pełni się utwardziła.
Taki proces gwarantuje, że powłoka mocno przylega do stali, jest twarda, odporna na uderzenia i gotowa do dalszego montażu.

Pielęgnacja i trwałość

Powłoka proszkowa w systemie epoksyd + RAL 9005 drobna struktura jest bardzo trwała, jednak zalecamy proste czyszczenie:

  • używać łagodnych środków o neutralnym pH,

  • unikać rozpuszczalników i preparatów ściernych,

  • przy zastosowaniu zewnętrznym – myć z kurzu i soli kilka razy w roku.

Czas i organizacja prac

Czas realizacji zależy głównie od aktualnego obłożenia prac w lakierni. Wiele zleceń jesteśmy w stanie wykonać praktycznie od ręki.


FAQ – najczęstsze pytania

Czy RAL 9005 w drobnej strukturze różni się od gładkiej satyny?
Tak. Struktura jest minimalnie bardziej „techniczna” w dotyku i znacznie lepiej maskuje mikrorysy. Gładka satyna daje efekt bardziej „szklany”, ale szybciej ujawnia ślady użytkowania.

Czy można odnowić tylko balustradę bez schodów?
Można, jednak dla pełnej spójności koloru i połysku rekomendujemy malowanie całego kompletu w jednym cyklu.

Jak wygląda gwarancja i trwałość?
Dwuwarstwowy system epoksyd + poliester zapewnia bardzo dobrą ochronę antykorozyjną. Przy regularnym czyszczeniu i braku uszkodzeń mechanicznych powłoka zachowuje parametry przez lata.

Potrzebujesz wyceny lub terminów?

Wyślij opis, wymiary i zdjęcia – zwykle odpowiadamy tego samego dnia.

Główną zaletą naszej lakierni jest możliwość malowania dużych zamówień w ekspresowym terminie przy zachowaniu odpowiedniej powtarzalności.

Zobacz też:

Renowacja felg aluminiowych TIR
Kompleksowe czyszczenie i malowanie proszkowe 22,5”.

Malowanie dużych konstrukcji stalowych
Powłoka RAL 9006 – odporność i równy połysk.

Renowacja zabytkowych krat okiennych
Nowe życie dla wiekowych elementów stalowych.

Przygotowanie felg TIR do wysyłki
Jak zabezpieczamy gotowe felgi po malowaniu.

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj: polityka prywatności .
Akceptuje